تاریخچه نت

این وبلاگ شرح مختصری از تاریخچه اینترنت است.

تاریخچه شبکه

  در سال 1957 نخستين ماهواره، يعني اسپوتنيک توسط اتحاد جماهير شوروي سابق به فضا پرتاب شد. در همين دوران رقابت سختي از نظر تسليحاتي بين دو ابرقدرت آن زمان جريان داشت و دنيا در دوران رقابت سختي از نظر تسليحاتي بين دو ابر قدرت آن زمان جريان داشت و دنيا در دوران جنگ سرد به سر مي برد. وزارت دفاع امريکا در واکنش به اين اقدام رقيب نظامي خود، آژانس پروژه هاي تحقيقاتي پيشرفته يا آرپا(ARPA) را تاسيس کرد. يکي از پروژه هاي مهم اين آژانس تامين ارتباطات در زمان جنگ جهاني احتمالي تعريف شده بود. در همين سال ها در مراکز تحقيقاتي غير نظامي که بر امتداد دانشگاه ها بودند، تلاش براي اتصال کامپيوترها به يکديگر در جريان بود. در آن زمان کامپيوتر هاي Mainframe از طريق ترمينال ها به کاربران سرويس مي دادند. در اثر اهميت يافتن اين موضوع آژانس آرپا(ARPA) منابع مالي پروژه اتصال دو کامپيوتر از راه دور به يکديگر را در دانشگاه MIT بر عهده گرفت. در اواخر سال 1960 اولين شبکه کامپيوتري بين چهار کامپيوتر که دو تاي آنها در MIT، يکي در دانشگاه کاليفرنيا و ديگري در مرکز تحقيقاتي استنفورد قرار داشتند، راه اندازي شد. اين شبکه آرپانت نامگذاري شد. در سال 1965 نخستين ارتباط راه دور بين دانشگاه MIT و يک مرکز ديگر نيز برقرار گرديد.در سال 1970 شرکت معتبر زيراکس يک مرکز تحقيقاتي در پالوآلتو تاسيس کرد. اين مرکز در طول سال ها مهمترين فناوري هاي مرتبط با کامپيوتر را معرفي کرده است و از اين نظريه به يک مرکز تحقيقاتي افسانه اي بدل گشته است. اين مرکز تحقيقاتي که پارک(PARC) نيز ناميده مي شود، به تحقيقات در زمينه شبکه هاي کامپيوتري پيوست. تا اين سال ها شبکه آرپانت به امور نظامي اختصاص داشت، اما در سال 1927 به عموم معرفي شد. در اين سال شبکه آرپانت مراکز کامپيوتري بسياري از دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي را به هم متصل کرده بود. در سال 1927 نخستين نامه الکترونيکي از طريق شبکه منتقل گرديد.در اين سال ها حرکتي غير انتفاعي به نام MERIT که چندين دانشگاه بنيان گذار آن بوده اند، مشغول توسعه روش هاي اتصال کاربران ترمينال ها به کامپيوتر مرکزي يا ميزبان بود. مهندسان پروژه MERIT در تلاش براي ايجاد ارتباط بين کامپيوتر ها، مجبور شدند تجهيزات لازم را خود طراحي کنند. آنان با طراحي تجهيزات واسطه براي ميني کامپيوتر 11-DECPDP نخستين بستر اصلي يا Backdone شبکه کامپيوتري را ساختند. تا سال ها نمونه هاي اصلاح شده اين کامپيوتر با نام PCP يا Processor Communications Primary نقش ميزبان را در شبکه ها ايفا مي کرد. نخستين شبکه از اين نوع که چندين ايالت را به هم متصل مي کرد Michnet نام داشت.روش اتصال کاربران به کامپيوتر ميزبان در آن زمان به اين صورت بود که يک نرم افزار خاص بر روي کامپيوتر مرکزي اجرا مي شد. و ارتباط کاربران را برقرار مي کرد. اما در سال 1976 نرم افزار جديدي به نام Hermes عرضه شد که براي نخستين بار به کاربران اجازه مي داد تا از طريق يک ترمينال به صورت تعاملي مستقيما به سيستم MERIT متصل شوند.اين، نخستين باري بود که کاربران مي توانستند در هنگام برقراري ارتباط از خود بپرسند: کدام ميزبان؟از وقايع مهم تاريخچه شبکه هاي کامپيوتري، ابداع روش سوئيچينگ بسته اي يا Switching Packet است. قبل از معرفي شدن اين روش از سوئيچينگ مداري يا Switching Circuit براي تعيين مسير ارتباطي استفاده مي شد. اما در سال 1974 با پيدايش پروتکل ارتباطي IP/TCP از مفهوم Switching Packet استفاده گسترده تري شد. اين پروتکل در سال 1982 جايگزين پروتکل NCP شد و به پروتکل استاندارد براي آرپانت تبديل گشت. در همين زمان يک شاخه فرعي بنام MILnet در آرپانت همچنان از پروتکل قبلي پشتيباني مي کرد و به ارائه خدمات نظامي مي پرداخت. با اين تغيير و تحول، شبکه هاي زيادي به بخش تحقيقاتي اين شبکه متصل شدند و آرپانت به اينترنت تبديل گشت. در اين سال ها حجم ارتباطات شبکه اي افزايش يافت و مفهوم ترافيک شبکه مطرح شد.مسير يابي در اين شبکه به کمک آدرس هاي IP به صورت 32 بيتي انجام مي گرفته است. هشت بيت اول آدرس IP به شبکه هاي محلي تخصيص داده شده بود که به سرعت مشخص گشت تناسبي با نرخ رشد شبکه ها ندارد و بايد در آن تجديد نظر شود. مفهوم شبکه هاي LAN و شبکه هاي WAN در سال دهه 70 ميلادي از يکديگر تفکيک شدند.در آدرس دهي 32 بيتي اوليه، بقيه 24 بيت آدرس به ميزبان در شبکه اشاره مي کرد.در سال 1983 سيستم نامگذاري دامنه ها(System Name Domain) به وجود آمد و اولين سرويس دهنده نامگذاري(Server Name) راه اندازي شد و استفاده از نام به جاي آدرس هاي عددي معرفي شد. در اين سال تعداد ميزبان هاي اينترنت از مرز ده هزار عدد فراتر رفته بود.

کلمۀ Network در لغت به معنی شبکه و Marketing به معنی بازاریابی می باشد و در جمع معنای بازاریابی شبکه ای را می گیرد . این نوع بازاریابی با نام Multi Level Marketing  یا MLM هم معروف است که به معنی بازاریابی چند مرحله ای (لایه ای) است .  Matrix Marketing از نام های دیگر این بازاریابی می باشد

 تعریف:                                                                                 DEFINITION 

آیا یک تعریف حرفه ای می خواهید؟
بازاریابی شبکه ای یک سیستم برای پخش اجناس ، محصولات یا خدمات بین هزاران شبکه از فروشندگان مستقل است . فروشندگان با فروختن اجناس یا ارئه خدمات و همچنین جذب کردن و اسپانسر شدن برای دیگر افرادی که به زیر گروه خود اضافه می کنند کسب درآمد می کنند . فروشندگان به طور هفتگی یا ماهیانه پورسانت هائی را که به وسیله خود و یا زیرگروهی هایشان از فروش محصولات بدست آمده را دریافت می کنند .

یک تعریف عامیانه و ساده :
روشی از بازاریابی است که درآن کالا یا خدمتی به طور کلامی از فردی به فرد دیگر معرفی می شود و این معرفی فرد به فرد ادامه می یابد . دراین  بازاریابی یک شبکه ای از افراد تشکیل می شود که با همکاری هم و پشتیبانی هم به پورسانت می رسند .  حذف واسطه ها ، خرده فروشان ، عمده فروشان و حذف مخارج سنگین تبلیغات در رسانه ها ( تلویزیون ، رادیو ، نشریات و ...) از مزایای اصلی آن است . ارج نهادن به مشتری از اهداف آن می باشد .

 تاریخچۀ مختصری از بازاریابی شبکه ای                    A BRIEF HISTORY OF MLM  
چیزی حدود شصت سال پیش دو دوست با نامهای جِی ون اندل (Jay van Andel) و ریچ دِوُس  (Rich Devos) دوستیشون با یک پیشنهاد از سوی ریچ به جی شروع شد . وقتی ریچ از جی خواست تا او را به ازای 25 سنت در هفته با دوچرخه خود به مدرسه برساند . بعد از دوران دبیرستان این دو وارد ارتش شدند و همان زمان تصمیم گرفتند بعد از خدمت با هم یک بیزنس را آغاز کنند . در سال 1949 دو مرد جوان توزیع کننده (بازاریاب) کمپانی نوتریلیت (Nutrilit) شدند نام این کمپانی قبل از نوتریلیت California Vitamin بود . در دهه بعد در سال 1959 این دو ، کمپانی آم وی (Amway corporation) را افتتاح کردند و درواقع اولین کمپانی بازاریابی شبکه ای پا به عرصه گذاشت . و حالا پس از چندین سال همچنان این کمپانی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های دنیا مطرح است و در 54 کشور دنیا نمایندگی دارد و در بیش از 80 کشور مشتری . جی ون اندل یکی از دارندگان Amway در سال 2004 در گذشت . او متولد سال 1924 بوده است . هم اکنون کمپانی Amway تحت سرپرستی دو تن از پسرهای ریچ و جی می باشد .

 

 برای روشن تر شدن موضوع این مطلب را بخوانید :  

آیا می دانید شما هر روز یک بازاریاب و مبلغ هستید ؟ شبی در یک رستوران شامی را صرف می کنید و از آن رستوران با رضایت کامل بیرون می آیید . چند روز بعد دو تن از دوستانتان از شما سراغ یک رستوران خوب را می گیرند و شما  رستورانی  که چند شب پیش در آن غذا صرف کرده اید را معرفی می کنید و حتی از آن تعریف و تمجید هم می کنید . دوستان شما به آن رستوران می روند و بابت صرف شام پول می دهند . اینجا چه اتفاقی اٌفتاده ، مگر نه اینکه شما با معرفی رستوران و تعریف و تمجید خود باعث سود دهی آن رستوران شده اید . حال تصور کنید که مسئول رستوران هنگام سفارش غذا توسط دوستان شما از آنها بخواهد  که نام معرف خود به رستوران را بگویند و روز بعد صاحب رستوران مبلغی را به آدرس شما بفرستد در این لحظه شما با دیدن این پول چه می کنید مگر نه اینکه دفعات بعد هم این رستوران را به دیگران معرفی خواهید کرد و دفعات بعد هم برای صرف شام به آنجا خواهید رفت . اینجا هم شما راضی هستید و هم مدیر رستوران . این یعنی ارج نهادن به مشتری و یک تعامل بین رستوران و مشتریانش .

اما این پایان ماجرا نیست . این در واقع همان بازاریابی معمولی است . پس بازاریابی شبکه ای در این ماجرا کجاست ؟ حال تصور کنید هرکدام از دوستان شما هم دو نفر را  به رستوران معرفی کنند و پورسانتی را دریافت کنند و در این بین مدیریت رستوران علاوه بر پرداخت پورسانت به دوستان شما به خود شما هم دوباره مبلغی را پرداخت کند در اینجا شما کاری نکرده اید و با فعالیت دوستانتان پورسانت گرفته اید . این روند هم چنان ادامه پیدا خواهد کرد وبه ازای هر دو نفر شما مبلغی را دریافت می کنید . 

دراین مثال  شما با یکی از سیستمهای جبران(compensation plan) آشنا شدید که به سیستم باینری(binary) معروف است . در این سیستم هر فرد به دو نفر تبدیل می شود . درادامه با این سیستمها بیشتر آشنا می شوید.

 بازاریابی شبکه ای و کمپانی ها                                            MLM AND COMPANIES

فرآیندی که برای تولید یک کالا سپری می شود مراحل زیادی را طی می کند تا به دست مشتریان آن کالا برسد . شاید بسیاری از کمپانی ها و مدیران آنها درک بالائی از این مراحل داشته باشند برای مثال می دانند چه مواد اولیه ای نیاز دارند ، می دانند چه کسانی را به عنوان یک کارمند یا متخصص برای تولید آن کالا استخدام کنند ، بر انبارداری وهزینه یابی کالاهای خود نظارت کامل دارند و ............ اما براستی تمام این مراحل طی می شود و پایان کارکه همانا رساندن کالا به دست مشتریان است مهمترین بخش کاررا تشکیل می دهد . پیدا کردن بازارهدف ورساندن کالا به دست آنها دغدغۀ اصلی شرکت هاست . ترس از اینکه تقاضای بازار کمتراز عرضه باشد همواره گریبان گیر کمپانی های تولید کننده است. اما اینجا یک بازاریابی صحیح می تواند ناجی کمپانی ها باشد . بازاریابی را انسانی که نامش بازاریاب است انجام می دهد . به نظر شما کدام بازاریاب مناسب ترین بازاریاب است ؟ نظرتون دربارۀ خود مشتریان چیست ؟ چرا به خود مشتریان اعتماد نکنیم ؟ آیا نمی توان از خود این مشتریان استفاده کرد ؟ به نظر شما این خود مشتریان نیستند که بهتر از هر کس دیگری نیازهای خود ، دوستانشان ، خویشاوندانشان و همکارانشان را می شناسند ؟ مشتریانی که همواره دراجتماع حضور دارند . فقط بایستی انگیزه ای در این مشتریان ایجاد شود و خواهید دید که این انگیزه چه نتیجه ای را دربرخواهد داشت . نتیجه ای خیره کننده و باورنکردنی . نتیجه ای که Amway گرفت . 500 هزار دلار(این رقم را به نرخ 45 سال پیش در نظر بگیرید) تنها درعرض یک سال و حالا بعد از 45 سال یک کمپانی مولتی ملیاردر با بیش از 3 میلیون بازاریاب .

 پیوند اینترنت و بازاریابی شبکه ای           JOINT OF INTERNET & NETWORK MARKETING

بعد از فرا گیر شدن اینترنت در جوامع و روی کار آمدن فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک این روش هم پیشرفت چشم گیری کرد و می توان انتظار داشت که در سال های نزدیک به یکی از تجارت های بزرگ تبدیل شود . به همین دلیل می توان آغازاین تجارت را به صورت جدی سال 1994 دانست . امروزه بازاریابی شبکه ای به عنوان یک صنعت شناخته می شود و از آن با عنوان موج چهارم یاد می شود . امروزه بازاریاب ها از طریق دنیای خارق العادۀ اینترنت کالاهای خود را معرفی می کنند و دیگر لازم نیست برای معرفی سیستم یا کالای یک کمپانی مسافرت های درون شهری را انجام داد . هر بازاریابی برای .خود وب سایت و وبلاگ شخصی دارد و از طریق اینترنت همکاران خود را حمایت می کند

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم تیر 1389ساعت 14:13  توسط سعيد  |